Til kamp mot snikpassasjerer

Skyss øker kontrollen - de som sniker, skal tas.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

I mars ble 45.000 passasjerer kontrollert av Skyss. Da ble 400 snikere tatt. Hittil i april er 46 av drøye 9300 tatt på fersken uten billett.

- Vi har hyppigere kontroller nå, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

- Målet er ikke å ta flest mulig snikere. De mange kontrollene er i første rekke for en preventiv effekt - for å hindre folk i å snike, sier hun.

Les også

Byens blideste?

- Han har et fantastisk vinnende vesen.

Nytt billettsystem
Kontrollene er foretatt i hele fylket, men størsteparten er gjort i Bergen. Etter hvert som Bybanen starter opp, er målet å kontrollere 60.000 passasjerer hver eneste måned. En av grunnene er det nye billettsystemet.

- Når Bybanen kommer er billettsystemet basert 100 prosent på tillit. Folk ha betalt før de går inn på banen. Da blir kontrollene en viktig del av systemet, sier Dreyer.

I løpet av året skal Skyss bruke 2,3 millioner kroner på kontrollene.

- Med tanke på at det gjennom vårt system går 1,4 milliarder i løpet av et år, så er ikke det veldig mye for å sikre disse billettinntektene, mener Dreyer.

Les også

Slik blir bussene

Og gjett hva de matcher!

Forberedt på forviklinger
I løpet av helgen blir det montert nye kortautomater og billetteringsmaskiner i Bergen Sør. Det vil føre til en situasjon der noen busser kjører med nytt system, mens andre fortsatt har det gamle.

- Det vil nok bli en del forviklinger, men vi håper at dette vil gå så bra som mulig, sier Dreyer.

Folk har mulighet til å benytte sitt gamle kort i det nye systemet, men du må ha med kvitteringen for kortet. Det beste er om kundene har med seg både nytt og gammelt kort, sier Dreyer.

- Vi har gitt klare retningslinjer til sjåførene om at kundene ikke skal bli skadelidende for at vi har et nytt system.

Sniker du på bussen? Diskuter saken i kommentarfeltet.

Les også

Her går bussene

Slik blir de nye busskartene til Skyss.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Janne: <br/>Ta med ditt studentbevis til enhver t...Les mer

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Etter fem år i Bergen har jeg aldri sett en eneste...Les mer

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Øyvind W: <br/> <br/>Jeg har sendt mail til både B...Les mer

To kort?

litt gammel (uregistrert bruker) 09. apr, 22:16
Det beste er om kundene har med seg både nytt og gammelt kort, sier Dreyer.
Det er ikke mulig for Skyss har ikke forstått at de må sende ut de nye kortene raskere. De regner med at jeg som bor langt ute i Sandviken kun tar bussen i byen så derfor skal de sende kortet til meg i slutten av april, men på mandag 12. skal det innføres mot Os og der reiser4 jeg daglig. Dvs de har fått så store poblemer at de må utsette innføringen en uke og ifølge sjåførene der oppe så er det tvilsomt om de får det til da også.
Som fast reisende kjenner de fleste sjåfører meg så jeg kommer ikke til å vise kortet i det heletatt i overgangsperioden.

Når det gjelder kontrollører håper jeg da har litt bedre oppdragelse en ham jeg sist var borti. Han hadde ikke engang nødvendig dokumentasjon på at han hadde noe der å gjøre og når jeg fortalte ham det blehan nebbete og sur.

For ei latterlig kjerring

Bonzo (uregistrert bruker) 09. apr, 22:18
- Målet er ikke å ta flest mulig snikere. De mange kontrollene er i første rekke for en preventiv effekt - for å hindre folk i å snike, sier hun.

Hvor dum tror hun folk er, selvfølgelig er for å ta flest mulig og vi ser jo hvor stor preventiv effekt det har, null effekt.

RE: For ei latterlig kjerring

Øyvind W. (uregistrert bruker) 10. apr, 18:37
Hva skulle de gjort for å få gjennom en preventiv effekt, da, du som vet alt så bra?

Ikke bare snikere som har fått bot!

Janne (uregistrert bruker) 09. apr, 22:18
Jeg fikk 750kr i bot i mars da jeg hadde glemt studentbeviset mitt hjemme. Dagen før hadde jeg fylt på studentbusskortet (385kr) mitt og jeg hadde kvitteringen fra dagen før som jeg viste til kontrolløren, men det hjalp ikke så jeg fikk en bot på 750kr. Jeg sendte klage til Skyss og sendte med kopi av studentbeviset, men de skjønte ikke hvorfor det skulle være urettferdig at jeg fikk bot. Jeg har jo ikke sneket på bussen, jeg har faktisk betalt 385kr, så jeg synes det er tåpelig at det er like mye i bot for de som sniker på bussen og de som faktisk har bevis på at de har betalt, men glemt studentbeviset.

RE: Ikke bare snikere som har fått bot!

Håkon (uregistrert bruker) 09. apr, 23:17
Janne skrev:
Jeg fikk 750kr i bot i mars da jeg hadde glemt studentbeviset mitt hjemme. Dagen før hadde jeg fylt på studentbusskortet (385kr) mitt og jeg hadde kvitteringen fra dagen før som jeg viste til kontrolløren, men det hjalp ikke så jeg fikk en bot på 750kr. Jeg sendte klage til Skyss og sendte med kopi av studentbeviset, men de skjønte ikke hvorfor det skulle være urettferdig at jeg fikk bot. Jeg har jo ikke sneket på bussen, jeg har faktisk betalt 385kr, så jeg synes det er tåpelig at det er like mye i bot for de som sniker på bussen og de som faktisk har bevis på at de har betalt, men glemt studentbeviset.


Jeg hadde ikke gitt meg på dette. Ta kontakt med Jussformidlingen og få gratis juridisk konsultasjon. Kan ikke tenke meg at de har grunnlag for å inndrive dette gebyret så lenge du kan dokumentere at du har ditt på det rene.

RE: Ikke bare snikere som har fått bot!

Pussi (uregistrert bruker) 10. apr, 00:26
Har du glemt studentbeviset etter dette da?

Dyrbar lekse å få, men er jo din egen feil. Står skrevet på kortet ditt at du skal ha alt dette med deg, så hvorfor skal ikke regelen gjelde for deg?

Kanskje firkantet regelverk, sikkert surt å oppleve, men hva med å ta litt av ansvaret selv?

Ja, alle kan glemme noe, men som regel glemmer man ikke noe som er viktig, eller som man tror vil kunne ha store konsekvenser om man ikke husker. Jeg glemmer ikke sertifikatet mitt når jeg skal ut å kjøre.

Da jeg var student gadd jeg aldri fikse et gyldig semesterbevis til studentbeviset mitt. Hadde jeg blitt tatt for det i en kontroll, så hadde det vært kjipt. Men det hadde vært min feil, og det visste jeg godt.

Hva med å se ting fra den andre siden? Om du var kontrollør. Hadde fått instrukser om at du skulle håndheve regelverket. Hva hadde du gjort da? Ignorert dette og risikert å komme på kanten med sjefen din?

Du må gjerne klage på Skyss, og at de ikke er "snill" med deg. Men faktum er at alle som blir tatt i en slik kontroll vil som regel føle at fortjener å slippe unna konsekvensene. For la oss være ærlig. Er ikke noe gøy å bli lært en lekse.

RE: Ikke bare snikere som har fått bot!

Øyvind W. (uregistrert bruker) 10. apr, 18:40
Er det som du påstår, er dette faktisk noe ut som noe BA eller BT burde tatt opp i en artikkel. Studentbeviset må du jo ha vist for å få kortet, så hvorfor i alle dager skal du måtte vise det om igjen når du blir kontrollert? Har hatt studentkort i en årrekke, og visste ikke engang at du måtte vise studentbevis under kontroll (har heller aldri blitt bedt om dette).

Var jeg deg, ville jeg tipset BA eller BT, og bedt dem om å lage en sak om dette.

RE: Ikke bare snikere som har fått bot!

MatteKnut (uregistrert bruker) 10. apr, 20:12
Tidligere fikk man en frist på et par dager på å vise studentbevis etter å ha fått gebyr. Gjorde du det, slapp du betale gebyret. Men du fikk bare én sjanse; glemte du det flere ganger, var det ingen 'kjære mor'... Moralen er: oppbevar busskortet sammen med studentbevis og semesterkort!

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Anders S (uregistrert bruker) 09. apr, 22:21
Fantastiske greier,og dettte har de forstått helt aleine?Eller har dette selskapet også benyttet seg av innleide konsulenter?

...også doble taksten..

Underdog (uregistrert bruker) 09. apr, 22:22
det er en merkelig samferdselspolitikk når busstakst i bynært strøk skal DOBLES, og så skal vi øke kontrollen...
gjør tiltak for at vi blir fristet til både å betale for oss og bruke bussen!! eller legg til rette for sykkel

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

gunnlars (uregistrert bruker) 09. apr, 22:37
Helt greit med kontroller, MEN: Da må kontrollørene uoppfordret vise passasjerene legitimasjon og oppdragsbrevet fra SKYSS som viser at de er på slikt oppdragt. Jeg tar ikke opp lommeboken for enhver som spør. Ettersom de ikke går i Skyss-uniform er det ingenting som sier at de har tilknytting til selskapet. Alternativt må de presentere seg fra sjåførplassen og si høyt og tydelig hvem de er og hvilket oppdrag de er ute på. Det gjorde kontrollørene til Sporveien i sin tid.

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Stein Larsen (uregistrert bruker) 09. apr, 23:16
... er du redd for å vise fram billetten din til "uvedkommende"...?

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Arne (uregistrert bruker) 10. apr, 03:40
Hehe, godt sagt!!
Skulle ikke tro att billetten din er så "hemmelig".... Er du redd for att noen skal se hva som står på den ??

Kontrollene koster mer enn snikerne?

Geir (uregistrert bruker) 09. apr, 22:53
I følge tallene her må de kontrollere godt over 100 personer før de finner én som har sneket. Snittprisen for én tapt billett kan neppe være mer enn 40 kr. Er vel ikke urealistisk at det tar en time å kontrollere 100 stk, så kostanden ligger vel da på rundt 500 kr, for å ta en sniker av 40 kr. Så da må de bruke "bøter" for å dekke inn tapet kontrollen medførte.

Joda, det kan være lurt et par ganger i året å kontrollere pga den prevantive effekten, men spør du meg virker ikke det som om sniking er et stort nok problem til at det kan være hensiktsmessig å ha jevnlige kontroller.

RE: Kontrollene koster mer enn snikerne?

. (uregistrert bruker) 09. apr, 23:58
En time å kontrollere 100 personer... ? Tenker det er gjort på 20 minutter.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

ida (uregistrert bruker) 09. apr, 23:07
Synes det er bra med kontroller. Er rimelig lei av at folk sniker, spesielt den lille strekningen fra sentrum til Møllenpris, hvor vanskelig er det å gå fem min over høyden...

Det står spesifisert at man skal ha studentbeviset eller rettere sagt semesterkortet tilgjengelig ved kontroll, men noen ganger kan man kanskje vise skjønn og be om ettersending av en kopi av semesterkortet..

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

j.j (uregistrert bruker) 10. apr, 09:09
Ja ja........Dette var jo virkelig krim å slå ned på.......Det finnes så mye usynlig krim i dette landet som bør brukes ressurser på enn folk som sniker på bussen......gamle damer som blir slått ned på vei fra butikken f.eks, men noen som gidder å bry seg. heldigvis ser jeg at det er en gruppe på f.b som virkelig tar tak.....operasjon øye for øye tar kjeltringer uten å ta betalt for det....

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Endre (uregistrert bruker) 10. apr, 19:48
j.j skrev:
Ja ja........Dette var jo virkelig krim å slå ned på.......Det finnes så mye usynlig krim i dette landet som bør brukes ressurser på enn folk som sniker på bussen......gamle damer som blir slått ned på vei fra butikken f.eks, men noen som gidder å bry seg. heldigvis ser jeg at det er en gruppe på f.b som virkelig tar tak.....operasjon øye for øye tar kjeltringer uten å ta betalt for det....


Trodde du det var politiet som skulle kontrollere bussbillettene ..?

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

JA til hyppige billettkontroller! (uregistrert bruker) 10. apr, 04:19
Jeg er bussjåfør, og har daglig folk som sniker på bussen. Det er skjelden jeg har tid til å be vedkommende komme frem og betale, men de gangene jeg gjør det, risikerer jeg både å bli utskjelt, og få en på trynet... Fordi jeg er så frekk å avsløre de.. Det skulle vel ikke være så j***a vanskelig å betale de 25 kr en billett koster? På Narvesen koster en flaske brus det samme, og DET blir kjøpt, uten at folk tenker over prisen... Et studentkort koster 385 kr. Det er MYE mindre enn en folk i snitt bruker på by'n en lørdagskveld...
Jeg syns det er KJEMPEFLOTT at det finnes billettkontrollører, og jeg vil gjerne se de enda oftere!

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Øyvind W. (uregistrert bruker) 10. apr, 18:44
Og ja, jeg er enig med deg at det er irriterende hvordan folk tror de kan velge bort å betale for visse goder. Ser akkurat det samme med fildeling -- folk finner ut at det er mer lettvint å laste ned spill og filmer, og plutselig har du masse tulleargumenter som at "jammen, jeg anbefaler det til vennene mine", eller "men det er jo kunst, jo!", eller "jeg ville jo ikke kjøpt det uansett!".

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

En spade for en spade (uregistrert bruker) 10. apr, 10:25
Spar kontrollene og la bussen være gratis, (eller 10kr hvis dette er vrient) det er jo likevel skattebetalerne som betaler mesteparten av gildet, og er sikker på at hadde det vært gratis med et mye bedre tilbud, så hadde mange som har vært nødt til å anskaffe seg bil, kunne sløyfet den. Og kanskje hvis dette hadde vært gjort for lenge siden, ville vi da funnet ut at dette var bra, og spart pengene til bybane. Kanskje dette tross alt hadde vært billigere (og bedre). Referer til et innlegg tidligere om et selskap som for ca 30 år siden doblet tilbudet og halverte prisene (var forberedt på at det "måtte gå seg til"), men opplevde øyeblikkelig suksess. Til syvende og sist er det jo til dels de samme som tar bussen, de samme som betaler skatt, og så lenge det hadde medført mange flere busspassasjerer og derav mindre køer og et bedre miljø, så hadde hele befolkningen vært vinnerne. (Og da hadde vi sluppet ødeleggelsene langs bybanen også).

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

ang (uregistrert bruker) 10. apr, 10:30
45.000 passasjerer og 400 snikere =0,88%

9300 passasjerer kontrollert og 46 snikere = 0,49%

Derfor mer en 99% folk betale, mindre en 1% snikere (eller er tatt)

så om 60,000 kontrollert mindre en 600 snikere vil bli tatt.

pga bot inntekt per år vil derfor bli 750kr * 600* 12 (sansynlvis mindre)
bot intekt = 5400000 kr
bot utgift = 2300000 kr

max bot nett profit= 3130000 kr

max aktuell verdi gatt tapt (25kr*600*12)= 180000 kr

Hvem lurer hvem? Bruke 2,3 millioner kroner pga 180 tusen kroner.
Kontroll ser ut til å vise at alle de fleste folk er ærlig.
Norske innbyggere skulle bli stolt over det.

Vi alle kan har dager hvor vi glem ting. Fleste ikke liker når folk sniker - men hvor ofte sier vi noe til dem da de gå forbi? Det er kanskje litt ansvar jeg skulle ta på meg - og kanskje andre kunne tenke seg å bli med.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Dott (uregistrert bruker) 10. apr, 00:41
Ingressen på forsiden lyder "Selskapet starter snikekampanje."

Hva med å starte en anti-snikekampanje? Det vil kanskje gi resultater mer i retning av det de forhåpentligvis ønsker å oppnå.

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

KnutStut (uregistrert bruker) 10. apr, 20:18

lol

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Bjørn (uregistrert bruker) 10. apr, 00:45
Desverre så må det til med litt kontroller ja.

Men siste det var kontroll så ble jeg nesten litt sur.
For dagen før hadde jeg ventet 25 minutter på bussen og når neste
buss kom så var den såklart overfull. Så følte det ble litt parodi å
utføre kontroller når man nesten følte det som bussen burde vært gratis.

Jeg betaler ikke full pris hvis jeg må vente for ofte 25 minutter og
stå som sild i tønne på en buss for å si det sånn.

Men det er ikke så ofte slikt skjer heldigvis. Så greit nok med kontroller men
da bør man også holde kvaliteten på busstilbudet oppe.
Det er desverre en litt negativ utvikling når det gjelder kvalitet de siste
1-3 årene. Bussen som kommer for sent eller ikke kommer.
Stadig folk som må stå på bussene i rusjen om morgenen og hjem fra jobb.
Man burde hatt flere av de ekstra lange bussene, de tar hvertfall endel mere
folk.

Når vi først diskuterer busstilbudet, igjen.
At folk har lov å stå på bussene er egentlig helt ufattelig.
Jeg forstår at man ikke bare over natten kan stanse slikt.
Men dette må det finnes en løsning på over tid. Det må vel til en større
ulykke før det blir fart på sakene.

Men totalt sett er jeg ganske fornøyd med busstilbudet.
Og folk flest gjør vel som best som de kan.
Kanskje når Bybanen kommer blir det ledige sjåfører som kan overføres til
andre ruter?

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Mr. O (uregistrert bruker) 10. apr, 00:05
Jeg tenkte først at dette var latterlig, men jeg tenkte jo på ROI vs. tapte inntekter på billetter.

Om man derimot tar:
X = Y / Z, hvor X er kostnadr for kontroller (2.300.000), Y er bøtesats - billettkostnad (700 - 25?) og X er Tidsperiode (12 måneder).

Tallet blir da for eksempel:
(2300000/(700-25))/12 =~~271 må bli tatt for sniking per måned, for at dette går i ROI.

Ps. jeg fant bare på tallet 700kr nå :-) kan tenkes det er 750 eller noe slikt, samt man bør jo egentlig trekke fra denne doble taksten. dvs. BOT - Dobbel takst (tapt inntekt bør jo regnes på den doble taksten, for differansen).

Kan tenkes jeg har tenkt litt feil nå, i så tilfelle skylder jeg det på 15 timer søvn og myyyye fleksitidjobbing i uken som har gått.


God helg folkens..

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Mr. O (uregistrert bruker) 10. apr, 00:07
ps. en ting jeg glemte å si i mitt forrige innlegg:
Jeg tror Tide har lyst å tjene penger på snikerene, dvs. de vil ikke gå i 0.
Derfor blir kontroller og bøtesatser laget på en sånn måte at de vil tjene på at folk sniker. De trenger ikke å ta alle snikerene - for å tjene på at folk sniker (som nevnt). Dette er jo logisk, da bøtesatsene er mye høyere enn billettkostnader.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

mr (uregistrert bruker) 10. apr, 00:16
jeg opplevde det at når jeg og 3 andre passasjerer gikk på en 100 buss til byn fra nestun terminalen, hvor jeg så var den enest som gikk frem å betalte. det som skjedde da var at på det neste bussstoppet var den en kontroll, og når de kom til meg kunne jeg ikke finne billeten min vekteren var hyggelig å sa at det ikke var noe problem at vi kunne bare gå frem å høre med sjåføren. men det som skjedde da var at han sa at han ikke kjente meg igjen noe som var rart siden det var max 5 minutter siden jeg gikk på og det faktumet at det nesten ikke var folk på bussen. så for meg virket som han bare ville ødelegge for meg. den eneste grunnen til at jeg ikke måtte betale 750 kr var fordi de som satt foran i bussen sa at jeg hadde betalt og det at jeg hadde veksle pengene mine. så det er bra at vekterene har mer i hovet en enkelte busssjåfører.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

hilde (uregistrert bruker) 09. apr, 23:27
Det funker jo ikke, hvis du ser at de går på, går du bare av på det busstoppet då...

Et kupp for snikere......

Yrkes sniker (uregistrert bruker) 10. apr, 11:58
Haha, har ikke betalt på bussen på minst 10 år,og jeg har ingen planer om å begynne nær fremtid, De nye busskortene uten bilde gjør det jo enda enklere å snike enn før. Da kan jeg jo bruke hvem som helst sitt kort uten at sjåførene kan kontrollere det. Kontrollørene er jo så godt som fraværende likevel, og blir det kontroll går jeg bare av når de kommer på. Det er bare å følge litt med på hvem som står på stoppene. Det nye systemet er jo håpløst gammeldags og totalt foreldet før det er kommet i bruk, latterlig dumt. Her lukter det korrupsjon og smøring lang vei, her burde man vel sjekke diverse kontoer rundt om, og om noen har vært på ekotiske ferier i det siste. Men så lenge det gjør min snikerhverdag enklere, så er det helt glimrende.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Olav (uregistrert bruker) 10. apr, 12:28
Først videoovervåking og vektere på bussene, og nå vil Skyss overvåke deg enda mer med identifisering av passasjerene i dataregister, registrering av alle reisene dine i de tre siste månedene, hvilke stopp du stiger på bussen fra ........ takke meg til privatbil som går dit jeg skal når jeg trenger det. Skjønt - Vegdirektoratet filmer oss hele veien med videoboksene sine og bompengekamera og Gud vet hva. For et perverst samfunn vi tillater kontrollsyke byråkrater og bevisstløse politikere å prakke på oss!

RE: Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Gretchen (uregistrert bruker) 10. apr, 17:38
Olav skrev:
Først videoovervåking og vektere på bussene, og nå vil Skyss overvåke deg enda mer med identifisering av passasjerene i dataregister, registrering av alle reisene dine i de tre siste månedene, hvilke stopp du stiger på bussen fra ........ takke meg til privatbil som går dit jeg skal når jeg trenger det. Skjønt - Vegdirektoratet filmer oss hele veien med videoboksene sine og bompengekamera og Gud vet hva. For et perverst samfunn vi tillater kontrollsyke byråkrater og bevisstløse politikere å prakke på oss!


Hva er du redd for? Er du en ærlig borger, har du vel ingenting å frykte hvor mye de overvåker deg.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

GRO (uregistrert bruker) 10. apr, 17:11
Snikerne må bare taes. Gi de bot på en tusen lapp. Det er forferdelig irriterende å se de som går inn bak i bussen og bare setter seg ned. Er fristende å be vedkommende gå frem å betale som vi andre gjør. Det er altfor lite kontroll på bussen. Jeg busser hver dag ,og hver dag er det snikere på bussen. De må få seg en bot pluss at de bør forlate bussen, hiv de av, det er jo krapyl.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Oppgitt buss passasjer (uregistrert bruker) 11. apr, 00:13
Janne:
Ta med ditt studentbevis til enhver tid.
Ditt Student (buss)kort er kun gyldig sammen med studentkortet.
Her gjelder det å lese informasjonen som følger med kortet.
At du får det du kaller bot er rett og slett din egen feil siden du
er så glemsk. Dessuten er det ikke en bot.

mr:
At sjåføren ikke kjenner deg igjen har en logisk forklaring.
Når du har passert betalingpunktet, er det ikke lenger sjåførens ansvar.
Det er ditt ansvar å ha kontroll på biletten.

Yrkes sniker:
Sku gjerne vært med deg på tur for å se deg bli lang i masken når du blir tatt.
At kortet ikke har bilde trenger ikke bety at det er fritt frem.
Hva skjer om du benytter deg av andre sine kort.
Det som skjer er at du blir tatt. Eieren mister sitt kort.

Olav:
Du blir ikke overvåket selv om det henger ett kamera over deg.
De benyttes for å forebygge kriminalitet.
Ikke for å kartlegge paranoide folk som deg.

GRO:
Er enig. Men jeg vil og oppfordre borgere som deg til å gripe inn.
Om ærlige passasjerer som ikke tillater at andre sniker tar iniativ og kaster ut snikere.
Vil antall snikere bli mindre. Stå sammen og fjern snikere.
Vi har vår plikt som borger.

Per:
Gyldig kvittering viser at ditt månedskort er gyldig.
-------------------------------------------------------------------------
Min konklusjon er at holdningen til folk er for dårlig.
Her skriker inleggene ut om mangelfull kunnskap.
Tar selv buss uansett hvor jeg skal.
Og blir oppgitt av at det finnes så mangen bortskjemte skrikerunger
som tror de kan frine seg til en gratis tur.

Ellers vil det bli morsomt å se på utviklingen til kontrollørene
siden mangen av securitas sine ansatte driter i sitt eget regelverk
og reiser som betalende passasjer i full uniform.
Hvordan kan man da skille en kontrollør fra en reisende?

NB! Jeg er verken vekter eller ansatt i skyss om det er noen som ønsker å kverrulere på det.

Ha en fin dag folkens og lykke til videre med sytingen.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

apples (uregistrert bruker) 11. apr, 00:15
Etter fem år i Bergen har jeg aldri sett en eneste kontroll...

Noe jeg synes det bør informeres bedre om, enten på billett eller på bussen, er at "overgangstid" ikke gjelder for returreise. Slikt må man bakerst i en stor rutetabell eller på nettet for å finne - jeg ble beskyldt for å snike en gang av en sjåfør, etter tre år med å tro at "overgang" gjelder uansett hvor du skal.

Man vil jo følge reglene, men det er jo vanskelig når selve billetten er misvisende, og man ikke har bodd i byen hele livet og kan alle reglene i ruteheftet på rams. På det punktet bør nok Tide/Skyss skjerpe seg.

Diskuter: Til kamp mot snikpassasjerer

Janne (uregistrert bruker) 11. apr, 15:35
Øyvind W:

Jeg har sendt mail til både BA og BT angående saken, men har ikke fått noe svar fra noen av dem. Utrolig kjipt å betale den boten, men ser ikke ut som om det er noe mer å gjøre.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Skyss og Tide

  • Til sommeren tar det fylkeskommunale selskapet Skyss over ansvaret for busstilbudet i Bergen Sør og Os.
  • På sikt skal Skyss ta over all kollektivtrafikken i Hordaland - det vil si kontrollsystemet, billettering, markedsføring og ruteplanlegging for hele fylket.
  • Tide, som kjører rutene i dag, har vunnet anbudet om jobben fra 1. mai, men alle bussene skal utstyres med Skyss sin logo.
  • Det blir utlyst ny anbudsrunde for driftselskapene i Bergen sentrum, Bergen nord, Sotra og Øygarden.

3 mest leste artikler »

På forsiden nå

Søk i skattelistene

Søk i skattelister
Lukk vinduet